4 legendás autó a Forma-1 hőskorából

írta Arany Média 1 183 views0

A száguldó cirkusz 2014-es hangsúlyos szabályváltoztatásai óta csökken a show nézőszáma, és a sportág gazdaságpolitikáját is rendszeres támadások érik. A jelenkor botrányain túllépve – és a közelgő 2015-ös szezon ráhangolásaként – idézzük fel a motorsport királykategóriájának fénykorát, amikor még a lóerők és a versenyzők bátorsága dominált.

A cikk még nem ért véget, lapozz!

A márka kereskedelmi jogait birtokló Berine Ecclestone-ra évek óta rájár a rúd; igaz persze az a közmondás is, hogy addig jár a korsó a kútra, míg…

A 2009-es tetemes szabályváltozás a sportág rajongói zsebében már kinyitotta a bicskát – gondoljunk csak a 4 éves Red Bull dominanciára, és a Ferrari sikertelenségeire. A befújt diffúzor körüli mizéria is megtépázta a sportág hírnevét, valamint a költségvetés irreális dogmái teljesen ellehetetlenítette az újonnan érkező csapatokat.

Legfrissebb fejleményként, Gerard Lopez, a Lotus F1 Team tulajdonosa is kritizálta Ecclestone politikáját. A francia szakember elavultnak tartja a márka marketingjét, ami nem alkalmas arra, hogy a sportág vonzó legyen a befektetők számára. Különösen a social média kiaknázatlanságát hangsúlyozta, amivel elmondása szerint még több publicitást és reklámfelületet nyerhetnének a cirkusz javára.

A lassan egy évtizede bukdácsoló Ferrari is elégedetlen a szabályokkal. A napokban ülésező stratégiai bizottság előtt szorgalmazzák az 1000 lőerős autók bevezetését kisebb leszorítóerővel, és nagyobb vezetői kihívásokkal.

A napi F1-hírek hallatán az jutott az eszünkbe, hogy felejtsük el a jelenlegi helyzet kellemetlenségeit, és merüljünk el a klasszikus XX. századi autócsodák világában.

Olvasd el ezt is: Ilyen egyedi, háromkerekű sportautót még nem láttak: ez a Veeco RT

Alfa Romeo

Alfa Romeo 158/159 Alfetta

A sportág történelmi rajtjának első – és egyben legemlékezetesebb – koncepciója az Alfa Romeo gyárból kiguruló csoda volt. Az ötvenes évek elején születő olasz varázslat mérföldkőnek számított a motorsport históriájában.

Az 1500 köbcentis 8 sorhengerrel szerelt antik négykerekűt még az ötszörös világbajnok Juan Manuel Fangio is vezette. Példaértékű volt az a mérnöki szaktudás, ami alapján megtervezték és felépítették az ötvenes évek hajnalán. A bajnokságban megfordult összes gyártó korszakalkotóként tekint a tűzpiros modellre, ami útjára indította a sportág technológiai fejlődését.

Íme az idei F1-autók – ilyen átveréssel indít a Red Bull

Lotus 49

A patinás brit autógyártó mindig is a motorsportban elért innovációiról volt híres. A 49-es kódjelű járgányuk korszakalkotó volt az aerodinamika fejlődésében. A zöld és sárga festésű autó 2-2 konstruktőri és egyéni világbajnoki címmel büszkélkedhetett.

Lotus

Sikereit az ultrakönnyű üvegszálas karosszériájának köszönhette, amit Colin Chapman és mérnökeinek súlycsökkentésen alapuló szellemisége alapozott meg. Később aerodinamikai elemek is megjelentek a henger alakú „nyílvesszőn”, ami a 60-as évek végén óriási innovációnak számított.

Ez egy igazán férfias játékszer: választ ad a Lotus

Tyrell P34

1976 a technikai fejlődés és előrehaladás éve volt. A fénykorát élő F1-ben nem voltak korlátozó előírások, és benzinátfolyást szabályzó elektronikus rendszer sem paprikázta a hangulatot. Volt viszont színtiszta kísérletezés, hogy minden eszközt felhasználva a leggyorsabbak lehessenek.

A Tyrell egy rendkívül merész, hat kerekű koncepcióval állt elő a mezőnyben. A legemlékezetesebb győzelmük az 1976-os svéd nagydíjon volt, amikor kettős győzelmet arattak a Derek Gardner tervezte P34-essel. A P34-es volt az első – és egyetlen – sikeres hatkerekű F1-es autó.

Tyrell

Ez a retró F1-es csodaautó igazi ritkaság: Vanwall 58

McLaren MP 4/4

A McLaren és a Honda mennyei házasságából megszületett – a Forma 1 szakértők szerint – az „egyetlen, legendás bajnok-koncepció”. A jelenkor motortechnológiájához hasonlóan V6-os turbófeltöltős – 900 lóerős – erőforrást gyártottak a japán mérnökök, amit hat fokozatú manuális váltóval szereltek fel.

Nemcsak az autó technikai specifikációi voltak lélegzetelállítóak, hanem az a legendás rivalizálás is, amit útjára indított Aytron Senna és Alain Prost között. Az 1988-as szezonban 16 futamából 15-öt megnyert vele a Marlboro McLaren akkori csapata, ezzel beállítva egy újabb, máig megdöntetlen rekordot.

Mclaren

A cikk még nem ért véget, lapozz!

Szólj hozzá!