Íme, néhány érdekesség a Hungaroringről – te melyiket tudtad?

írta Arany Gábor 749 views0

Egyszer volt, hol nem volt, a vasfüggöny keleti oldalán túl, még a szocializmus idején, rekordgyorsasággal, nyolc hónap alatt megépült egy versenypálya. Meglepő módon nem a kommunista szuperhatalom, a Szovjetunió, hanem Magyarország privilégiuma lett az első Formula-1-es futam rendezése a keleti blokkban. 1986. augusztus 10-én kezdetét vette a Hungaroring története, s idén már 30. alkalommal rajtol magyar földön a Száguldó Cirkusz.

A cikk még nem ért véget, lapozz!

Így épült a magyar aszfaltcsík

Tekintsünk kicsit vissza a múltba, és idézzük fel a Hungaroring 29 éves történelmének legfontosabb mérföldköveit. 1985-ben a Papp István–Gulácsi Ferenc páros – Bernie Ecclestone megbízására – az M3-as sztráda mellett, Mogyoród településen megálmodja a szocialista tömb első világszínvonalú versenypályáját.

1985. október 1-je és 1986. március 24-e között a számítógépes technológiával készült terveket megvalósítják, majd augusztus 10-én Nelson Piquet megnyeri az első kelet-európai nagydíjat. A rendszerváltozást követően a Formula-1 atyja, Ecclestone kezébe kerül a pálya sorsa, azonban hat év és jó néhány tárgyalás után a ma is tulajdonos Hungaroring Sport Zrt. gyakorolhatja jogait.

Ezt is olvasd el (kattints)! F1: ha ez a csapat nem töri meg a Merci-uralmat, garantált a nyári unalmad

Korszerűsítés és módosítások egy modernebb Forma 1-ért

A Hungaroring története során két jelentősebb változást élt meg. 1989-ben elvetették a hármas sikánt (autós versenypálya kanyarsorozata), majd 2003-ban két kanyart lejjebb tettek, és helyükre hosszabb egyenest építettek, így elnyerve mai, 4381 m-es hosszát. 

A 70 körös verseny alatt a pilótáknak 306 km-t kell teljesíteniük az összesen 14 kanyarral nehezített pályán.

Raikkonen

Természeti tényezői

A magyarországi versenyek július-augusztusban zajlanak, Mogyoród szélén, egy völgyben, homokos területen. Leginkább ez az oka a versenypálya forró és poros jellegének, ami jócskán megnehezíti az előzéseket, nem beszélve a szűk szakaszokról és a lassú kanyarokról, ami miatt legtöbben monacói társához hasonlítják.

Valószínűleg éppen e körülmények miatt történt számos emlékezetes eset a Hungaroringen: Nelson Piquet és Ayrton Senna csatája 1986-ban örökre beírta magát a F1 történelemkönyvébe. Nigel Mansell itt élte meg a poklot 1987-ben az azóta „Mansellként” elhíresült 4-es kanyarban, majd 1989-ben mennybe ment egy parádés győzelemmel.

2003-ban itt aratta első győzelmét a jelenleg McLarennel bukdácsoló Fernando Alonso. 2006-ban, húsz év után először rendeztek esős futamot, s 1991-ben Ayrton Senna az eddigi legjobb, 1:16.147-es köridőt teljesített a Marlboro McLaren csapat tagjaként.

A ring rekorderei

Az abszolút rekordot Michael Schumacher tartja, aki négyszeres győztesként maga mögé utasította a háromszor diadalmaskodó Sennát, illetve a 2-2 futamgyőzelmet bezsebelő Jacques Villeneuve-öt, Damon Hillt és Mika Hakkinent.

A 2015-ös magyar nagydíjat július 24. és 26. között rendezik, három szabad- (péntek-szombat) és egy időmérő edzés (szombat) után, 26-án, vasárnap rajtol az idei tizedik futam.

A Forma-1 mellett a GP2 széria új nemzedéke és a Porsche Supercup pilótái is pályára léphetnek július utolsó hétvégéjén.

A cikk még nem ért véget, lapozz!

Szólj hozzá!